طراحی سردخانه

برای طراحی سردخانه (Cold Room) باید مسائلی چون نوع محصول، شرایط مورد نیاز جهت نگهداری محصول از قبیل دما و رطوبت مناسب، حجم بارگیری، مدت زمان نگهداری، روش بارگیری، عمل آوری و تکنولوژی آن، روش نگهداری محصول، مسیر تردد وسایل حمل و نقل و استفاده از عناصر استاندارد ساختمانی چون پی‌ها، دیوارها، سقف‌ها و غیره را در نظر گرفت.

سردخانه‌هایی که ظرفیت بارگیری آن‌ها کمتر از 5000 تن باشد، معمولاً به صورت یک طبقه و سردخانه‌هایی که ظرفیت آن‌ها بیش از 5000 تن باشد، به صورت چند طبقه‌ای ساخته می‌شود. ولی به خاطر موقعیت محل، ممکن است حتی سردخانه به ظرفیت 3000 تن نیز در دو طبقه یا بیشتر ساخته شود.

در صورت استفاده از مصالح ساختمانی سنتی، طول و عرض اتاق‌ها (سالن‌ها) باید ضریبی از 6 متر باشد. در سردخانه‌های متوسط و بزرگ یک طبقه‌ای حداکثر عرض 24 متر پیشنهاد می‌شود. مربع مستطیل‌های ساختمانی (فاصله ستون‌ها) 12×6 متر یا 18×6 متر است. برای سردخانه‌ای با ظرفیت کمتر از 600 تن، پیشنهاد می‌شود از مربع مستطیل‌های ساختمانی 6×6 استفاده شود. ارتفاع اتاق‌ها (فاصله بین کف تا زیر سقف) برای سردخانه‌های یک طبقه‌ای، بهتر است 6 متر یا بیشتر باشد. برای ظرفیت کمتر از 600 تن، 4/8 متر و حداقل 3/6 متر پیشنهاد می‌شود. در سردخانه‌های چند طبقه‌ای ارتفاع 4/8 الی 5/4 متر است.

سردخانه‌هایی که ظرفیت آن‌ها کمتر از 5000 تن باشد، معمولاً به صورت یک طبقه و سردخانه‌هایی که ظرفیت آن‌ها بیش از 5000 تن باشد، به صورت چند طبقه‌ای ساخته می‌شود. ولی به خاطر موقعیت محل، ممکن است حتی سردخانه به ظرفیت 3000 تن نیز در دو طبقه یا بیشتر ساخته شود.

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...